PENGARUH PENGENAAN PAJAK PENJUALAN ATAS BARANG MEWAH TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SMARTPHONE (STUDI PADA MAHASISWA PERPAJAKAN FAKULTAS ILMU ADMINISTRASI UNIVERSITAS BRAWIJAYA)

Authors

  • Andini Mutmainnah Rahim Program Studi S1 Perpajakan Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya

Abstract

This research aims is to determine the effect of luxury tax (“PPnBMâ€) on smartphone purchase decision. Moreover, knowing the ideal rate of luxury tax which can reduce the level of purchases. The subjects of this research are the students of  Taxation Administrative Program Faculty of Administrative Sciences Brawijaya University Malang. The approach is used in this research is quantitative explanatory research by using quasi-experimental research one-group pretest-posttest design. The population in this research are students of taxation who are using a smartphone. This research involved 40 participants as sample are obtained by simple random sampling method. This research uses non-parametric statistical as analytical method and the hypothesis test  is McNemar. The results showes that: The luxury tax significantly influences purchasing decisions of lower class type smartphones, started at the rate of 20%.    The luxury tax significantly influence the purchasing decisions of the middle class type smartphones, starts at the rate of 20%. The luxury tax significantly influences purchasing decisions of upper class type smartphones, started at the rate of 20%. Keywords: luxury tax, smartphone, purchase decision. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pengenaan PPn BM terhadap keputusan pembelian smartphone. Selain itu, untuk mengetahui tarif PPn BM yang dapat mengurangi pembelian. Subjek penelitian ini adalah Mahasiswa Program Studi Perpajakan Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya. Pendekatan penelitian yang digunakan yaitu penelitian kuantitatif eksplanasi dengan jenis penelitian kuasi eksperimen model one grup pretest posttest design. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa perpajakan yang menggunakan smartphone, sampel sebanyak 40 orang partisipan yang didapatkan dengan metode sampel acak sederhana. Penelitian ini menggunakan metode analisis statistik nonparametris dengan uji hipotesis McNemar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa PPn BM berpengaruh signifikan terhadap keputusan pembelian smartphone golongan bawah dimulai pada tarif 20%. PPn BM berpengaruh signifikan terhadap keputusan pembelian smartphone golongan menengah dimulai pada tarif 20%. PPn BM berpengaruh signifikan terhadap keputusan pembelian smartphone golongan atas dimulai pada tarif 20%. Kata Kunci: PPn BM, smartphone, keputusan pembelian.

Published

2015-07-08

Issue

Section

Articles